Omsorg, selvhjulpenhed og økologi er nøgleord

Omsorg og tryghed skaber børn i trivsel

Tryghed og omsorg prioriterer vi højt. I vores hverdag er der tid og rum til nærværende voksne som tager udgangspunkt i det enkelte barns behov og udfordringer. Det kan være et trøstende kram, guidning til en konfliktløsning, eller at vi deltager aktivt i legen.

Trivsel er fundamentet for, at barnet kan udvikle sig. Derfor arbejder vi bevidst med at skabe rammer og mulighed for, at det enkelte barn bliver set og hørt.

Selvhjulpenhed og selvstændighed

Selvhjulpenhed styrker selvværdet og vægtes højt i vores dagligdag. Selvhjulpenhed er barnets egen mestring af en færdighed.

Vi giver plads til, at børnene kan blive selvstændige og kunne klare dagligdagsting på egen hånd.  Vi støtter derfor børnene i f.eks. selv at tage tøj på/af, sko på/af, selv smøre mad og hælde vand op.

Her giver vi dem tid, plads og guidning, så de kan få succesoplevelser og opleve glæde, når de klarer noget for første gang på egen hånd.

Sølvmærket i økologi og madmod

Madordning er en velfungerende del af hverdagen hos os. Maden er hjemmelavet og tilberedt af vores ernæringsassistent med fokus på økologi.

Der bliver serveret sund og varieret kost til alle børn, hvor der arbejdes med madmod. Det betyder, at der arbejdes med børnenes mod på smagsoplevelser, hvilket vi vægter meget højt.

Fakta om Børnehuset Klodshans

Vi er en integreret institution, hvilket betyder, at vi har vuggestue og børnehave. Vi er normeret til 50 børn, heraf 15 vuggestuebørn og 35 børnehavebørn.

I er altid velkommen til at komme og se vores institution. Legepladsen er altid åben, til at I kan tage et smut forbi.