Pædagogisk læreplan

Børnehuset Klodshans er en aldersintegreret 0-6 års daginstitution normeret til 15 vuggestuebørn og 34 børnehavebørn, der er inddelt i 3 grupper.

Larverne 0-3 år, Græshopper 3-5 år og Sommerfugle 4-6 år.

Institutionen er bygget i 2008, med et stort fokus på, at skabe alsidige og indbydende læringsrum og miljøer, i vores dagligdag, inde såvel som ude. Vi er beliggende på toppen af Nibe by med skønne naturområder lige udenfor døren.

Både i vuggestuen og børnehaven bruger vi dagligt uderummet. Dels vores skønne store legeplads med kuperet terræn med buske, frugthave, bakker og bålhytte samt vores lokalområde til små ture til nærliggende legepladser, biblioteket, Nibe havn og naturområder, hvor vi kan følge årets gang for planter og dyr.  Vi har en cykelbane og inddrager til tider parkeringspladsen til læringsrum for cykelleg.

Indenfor har vi dejlige lyse rum, hvor de fleste af vores møbler er på hjul, hvilket gør det muligt at ændre og skabe børnemiljøer ud fra børnegruppens nuværende interesser og behov.

Glade børn, der bliver set, hørt og forstået, trives og lærer bedst.

Et godt vuggestue- og børnehaveliv i Klodshans er et liv, hvor alle medarbejder i huset har hjertet på det rette sted, hvor vi har en anerkende tilgang og hvor vi møder alle børn i børnehøjde. Vi møder børnene ud fra det, de kan og mestrer. Vi guider og motivere børnene i deres udvikling ved at se, bekræfte og opmuntre dem i de mange initiativer, de er en del af i løbet af en dag.

Børnehuset Klodshans har det særlige, at vi som en integreret institution følger mange af vores børn og familier fra vuggestue og helt til skolestart. Vores fokus på den gode overgang vil barnet opleve i en tidlig alder ud fra tanken om, at vi fungerer som et hus, og vores hverdag er fyldt af venskaber og lege på tværs af alder, interesse, udvikling og gruppe.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.